Recenzie Ce faci când nu mai vrei să trăiești de Dmitry Semenik

Cauți cel puțin un motiv pentru a trăi. Acesta ar trebui să fie răspunsul pentru titlul cărții. Depresia, boala secolului cum a mai fost ea numită, a devenit una dintre cele mai obișnuite probleme cu care se confruntă oamenii, indiferent de vârsta acestora. Cartea lui Dmitry Semenik, un psihoterapeut ortodox, aduce în atenția lectorului diferite probleme cu care acesta s-ar putea confrunta: depresiile, obsesiile, neacceptarea propriei persoane, dar vine și cu câteva recomandări pentru redobândirea bucuriei de a trăi. Titlul, foarte sugestiv, face referire la persoanele cărora le-ar putea fi adresată această lucrare, cele care doresc să se sinucidă. Însă, pe lângă oamenii care au gânduri de sinucidere, cartea poate fi foarte folositoare și persoanelor care își doresc să ajute astfel de oameni să își reconsidere gândurile și să își continue viața.

O carte motivațională aș putea spune. Sunt multe momente în care am simțit că această carte mi-a adus o nouă perspectivă asupra vieții și a modului în care pot fi gestionate anumite probleme din viața noastră. Prinși fiind în mijlocul problemelor, de multe ori nu avem posibilitatea de a vedea obiectiv lucrurile, astfel că unele decizii vor fi nu tocmai potrivite pentru ceea ce avem noi nevoie în acel moment. Cartea ne prezintă viața ca pe un război. Un război în care toți soldații sunt importanți, indiferent dacă aceștia se vor întoarce acasă cu medalii sau nu. Important e că aceștia au avut curajul de a rămâne antrenați în război până la finalul acestuia. Așa cum spune autorul, nimeni nu își amintește de dezertori, de cei care au părăsit lupta în mod voit, deși ar fi putut rămâne acolo. Toți își amintesc de cei care s-au întors acasă.

Cartea prezintă diferite cazuri ale unor persoane care au fost la un pas de a se sinucide sau povești ale oamenilor care au pierdut un om drag. Individul se sinucide, însă oare el chiar ajunge într-un loc mai bun? Ce îi oferă acestuia siguranța că lucrurile vor fi mai frumoase pentru el, dacă va decide să își curme viața mult prea rapid? Cum își vor continua viața cei care au fost în preajma unui om care a decis să se sinucidă? Nu știm răspunsurile la aceste înrebări, însă oare merită să riscăm? Merită să murim noi, dar să îi pedepsim și pe cei din jurul nostru? De multe ori, cei care rămân în viață se vor simți vinovați pentru ceea ce s-a întâmplat, pentru tot restul vieții lor. Vor simți vina pentru că nu au fost acolo măcar să încerce să îi salveze pe cei și-au propus să se sinucidă. Poate un cuvânt, o încurajare sau pur și simplu prezența, ar fi fost lucruri suficiente pentru ca un om să fie convins că viața merită trăită în continuare.

Viața noastră este un labirint cu o mulțime de cotituri. Iar pentru că nu cunoaștem, de obicei, direcția corectă și nu suntem bine orientați, ne confruntăm cu multe probleme. De altfel, tot ce înseamnă un impas are o rezolvare.” Fiecare dintre noi se confruntă cu diferite probleme, însă e foarte important modul în care abordăm noi lucrurile și cum ne vom raporta la fiecare situație din viața noastră. Atunci când simțim că un apropiat are nevoie de ajutor, e important să ne oferim din timpul nostru pentru a fi alături de el.
Ajutându-i pe alții, vă ajutați pe voi înșivă”- deși pare a fi un motto excepțional, acesta este doar unul dintre subtitlurile care pot fi regăsite în carte. Cu siguranță acesta ne-a făcut să ne gândim la diferite lucruri, însă lecturând întreg subcapitolul, acesta ne motivează să facem mai multe lucruri pentru cei care sunt în nevoi.

Cartea este divizată în subcapitole care aduc răspunsuri la o serie de întrebări, dar și posibili pași pentru rezolvarea anumitor dificultăți din viață. Aceste întrebări au primit răspunsul în cadrul unor conferințe la care au participat diferiți preoți sau terapeuți ortodocși, care se ocupă cu tratarea persoanelor cu tendințe suicidare. Printre persoanele a căror răspunsuri pot fi regăsite în cartea de față, îi amintim pe psihologul Mihail Hasminski, preotul Igor Gagarin sau psihologul Irina Rahimova. Mai mult decât atât, limbajul folosit în cadrul acestei lucrări este foarte accesibil tuturor persoanelor, chiar dacă acestea nu au studiat psihologia, însă sunt interesate de subiectul de față. În plus, chiar și studiile științifice sunt abordate într-o manieră ușor de înțeles de către publicul larg. Problemele legate de sinucidere sunt abordate din mai multe perspective: psihologic, genetic / biologic.

Cartea devine un bun remediu și pentru cei care au pierdut un om drag, indiferent dacă acesta s-a sinucis sau pur și simplu acesta a murit. Cartea ne învață cum să ne comportăm în fiecare situație, amintind de asemenea, ce trebuie să facem pentru cel care nu mai este, punctând și cum putem să ne alinăm propria suferință.

de Andreea Vestemean