Prima parte a cartii, sustinuta cu numeroase exemple, prezinta un model functional cognitiv. A doua parte abordeaza demersurile strategice de invatare in lectura, scriere si matematica.
Extrem de utila, atat pentru cadrele didactice, cat si pentru parinti, cartea demonstreaza cum, dezvoltand strategiile de gandire ale elevilor, prin continuturi disciplinare specifice, putem reusi sa remediem o mare parte din deficitele de invatare, cele mai multe deficiente rezultand nu din absenta instrumentelor, ci din proasta lor utilizare. Degeaba ai instrumente, daca nu le stii folosi. Degeaba ai capacitate de memorare, de pilda, daca nu stii ce este important si, ca atare, trebuie memorat, si ce nu; cand sa memorezi mecanic si cand sa memorezi inferential; ce limite ai pentru a memora; ce strategie de memorare este cea mai eficienta pentru cutare continut curricular. Prin urmare, in deficientele de invatare, nu atat instrumentele cognitive sunt problema, cat proasta lor utilizare.
Cartea se impune ca o lectura fundamentala pentru profesori si parinti, pentru toti aceia care sunt cu adevarat interesati sa optimizeze invatarea prin metode valide stiintific si verificate practic.