Pachet Dalai Lama - 10 titluri

Dalai Lama
381,50 RON 305,20 RON
Pachetul contine 10 titluri:
1. Fundamentul invataturilor budiste - Lamrim - Ghid practic al etapelor pe Calea spre Iluminare HERALD
2. Potentialul nostru uman. Calea budista a compasiunii, altruismului si linistii interioare HERALD
3. Cultivarea rabdarii. Tehnici budiste pentru a depasi mania si furia HERALD
4. Yi Jing. Cartea schimbarilor HERALD
5. Businessul, instrument pentru schimbare sociala. In dialog cu Dalai Lama Curtea Veche
6. Despre fericire, viata si multe altele - Conversatii cu Rajiv Mehrotra. Editia a II - a Curtea Veche
7. Cartea bucuriei Humanitas
8. Mintea linistita si senina HERALD
9. Inchipuie-ti toti oamenii. O conversatie cu Sfintia Sa Dalai Lama despre bani, politica si viata asa cum ar putea fi CARTEA DAATH
10. Stiinta Mintii. Un Dialog Intre Est si Vest CARTEA DAATH
Stoc epuizat

Durata de livrare: 1-3 zile lucratoare

Cod Produs: pachet_dalai_lama_10titluri Ai nevoie de ajutor? 0733.940.772
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Caracteristici
  • Review-uri (0)
Fundamentul invataturilor budiste - Lamrim - Ghid practic al etapelor pe Calea spre Iluminare
In Fundamentul invataturilor budiste, Dalai Lama porneste de la textul traditional Lamrim Chenmo al marelui invatat si sfant Tsongkhapa, care abordeaza in mod sistematic antrenamentul mintii pe calea spre iluminare. Astfel, el arata cum vizualizarea, intelectul si contemplarea pot fi elaborate sistematic pentru a ne ajuta sa evoluam din punct de vedere spiritual. Incepand cu practici menite sa creeze o perspectiva mentala operativa asupra lumii si vietii, Sfintia Sa ii indruma pe practicanti catre tehnici mai avansate pentru dezvoltarea potentialului mintii si atingerea starii de fericire profunda. Cu o atentie impecabila la detalii si un echilibru perfect intre indrumarea tehnica si o stare jucausa specifica, Dalai Lama exemplifica in aceasta carte sofisticarea si eleganta metodelor budiste tibetane pentru dezvoltarea spirituala.

Potentialul nostru uman. Calea budista a compasiunii, altruismului si linistii interioare
Discursul sustinut de Sanctitatea Sa Dalai Lama in campusul Universitatii Harvard a devenit, prin munca editoriala realizata de Jefrey Hopkins, un manual de invataturi prin care putem sa dezvoltam intr-un stil personal, bazat pe fundamente budiste, calea catre propria noastra umanitate, catre altruism si intelepciunea de a trai viata cu bunatate si candoare fata de noi insine si de toate fiintele sensibile, de lumea in care traim. Gratie prelegerilor si sesiunilor de intrabari si raspunsuri redate exact asa cum au avut loc, cititorul are senzatia, parcurgand cartea, ca se afla in aceeasi sala cu S. S. Dalai Lama si chiar asista la un retreat in care invata atat din punct de vedere teoretic, cat si practic cum sa abordeze in propria viata teme precum: cultivarea generozitatii si a compasiunii pentru toate fiintele, natura Adevarului ultim despre existenta umana, gestionarea furiei, valorizarea dusmanilor, psihologia existentei ciclice, tehnici de meditatie, practici pentru sadirea intelepciunii, tolerantei si rabdarii, ce sunt constiinta si karma etc. 
Cand suntem plini de ura, cuvintele «frati» si «surori» sunt doar cuvinte, nimic mai mult, dar atunci cand avem o motivatie altruista, marea noastra comunitate umana va deveni o familie armonioasa, prietenoasa, dreapta si onesta. Acesta este scopul nostru. Ca dobandim acest lucru in aceasta viata sau nu, aceasta e o chestiune diferita; in orice caz, merita incercat. - Sfintia Sa Dalai Lama

Cultivarea rabdarii. Tehnici budiste pentru a depasi mania si furia

Facand distinctia intre resemnare si toleranta, Dalai Lama sugereaza ca atitudinea esentiala in depasirea maniei si a urii este sa adoptam in mod constient rabdarea, aceasta pozitionare ferma fata de adversitati, provenita dintr-un temperament stabil, neperturbat de framantari exterioare sau interioare. Prezentata sub forma invataturilor sustinute de Sanctitatea Sa Dalai Lama in fata publicului, cartea Cultivarea rabdarii este o analiza detaliata asupra celor trei caracteristici ale rabdarii: (1) toleranta bazata pe acceptarea constienta a suferintei si dificultatilor din viata, (2) toleranta rezultata din reflectarea asupra naturii realitatii si (3) toleranta fata de ofensele aduse de altii.


*

Cartea Cultivarea rabdarii a fost publicata anterior cu titlul Healing Anger [in traducere adaptata, Vindecarea maniei] si face parte dintr-un sir de discursuri publice sustinute de Sanctitatea Sa Dalai Lama, publicate de Editura Herald intr-o serie de autor care cuprinde invataturi budiste esentiale.

 

Cuprins

Cuvant-inainte 7

Multumiri 9

Multumiri din partea editorului 11

Introducerea traducatorului din tibetana: Thupten Jinpa 13

        Provocarea rabdarii 13

        Santideva si calea bodhisattva-silor 15

        Despre abordarea maniei 24

 

ZIUA I

        Prima prelegere 29

        Intrebari 42

        A doua prelegere 49

        Intrebari 62

 

ZIUA A II-A

        Prima prelegere 73

        Intrebari 86

        A doua prelegere 95

        Intrebari 110

 

ZIUA A III-A

        Prima prelegere 121

        Intrebari 131

        A doua prelegere 140

        Intrebari 156

 

ZIUA A IV-A

        Prima prelegere 165

        Intrebari 180

        A doua prelegere 189

        Intrebari 189

        12 verigi ale originii dependente 200

 

Glosar 215

Index 223



Yi Jing. Cartea schimbarilor
Cartea Schimbarilor, in chineza Yi Jing, este incontestabil una dintre mai importante carti ale literaturii universale. Originile sale se pierd intr-o antichitate mitica. Chiar si in prezent ea se afla in atentia celor mai de seama literati ai Chinei. Aproape tot ce s-a gandit maret si esential pe durata a peste 3 000 de ani de istorie chineza fie a fost inspirat de aceasta carte, fie – invers – a exercitat o influenta asupra interpretarii sale, astfel incat putem afirma dincolo de orice indoiala ca Yi Jing contine rodul unei intelepciuni desavarsite de-a lungul mai multor milenii.
 
Nu trebuie deci sa ne miram daca, in plus, cele doua ramuri ale filosofiei chineze, confucianismul si daoismul, isi au aici radacinile comune. Din cartea aceasta emana o lumina cu totul noua, care dezvaluie atat aspectele misterioase din universul intelectual al enigmaticilor stravechi maestri si al discipolilor lor, cat si adevaruri ce se regasesc in traditia confucianista ca axiome stabilite si acceptate fara multe discutii. De fapt, nu doar filosofia, ci si stiinta naturala si arta guvernarii din China nu au incetat sa se adape din acest izvor de intelepciune si nu este surprinzator ca, dintre vechile scrieri confucianiste, numai Yi Jing a scapat de marea incendiere de carti ordonata de Qin Shi Huangdi. Intreaga viata chineza, pana in aspectele ei cotidiene, este impregnata de Yi Jing. -Richard Wilhelm
 
Despre Cartea Schimbarilor se spune ca ea dezvaluie Calea fenomenelor din univers facand prin aceasta ca omul care se increde in ea sa semene in mod misterios – in natura si transformarile sale – cu zeii, devenind capabil sa faca fata fiecarui eveniment din viata sa intr-un mod corect.
 
Cartea Schimbarilor este vasta si mare. Vorbind despre ce este indepartat, ea nu cunoaste limite. Vorbind despre ce este apropiat, ea este calma si justa. Vorbind despre spatiul cuprins intre Cer si Pamant, ea imbratiseaza toate lucrurile. (cap. Despre Cale [Dao], aplicata la Yi Jing)
 
Ideea fundamentala a intregii Carti este cea de transformare. Se relateaza in Analectele lui Confucius ca, stand intr-o zi pe marginea unui fluviu, el a spus: «Precum acest fluviu, toate lucrurile curg zi si noapte, fara incetare». Confucius exprima astfel ideea transformarii. Cine a constientizat aceasta idee nu se mai preocupa de lucrurile individuale, care trec si se schimba, ci de legea eterna si imuabila care lucreaza in toata aceasta transformare. Legea aceasta este Dao al lui Lao Zi, curgerea, Unul fara de multiplu. Pentru a deveni manifesta, ea are nevoie de o decizie, de o conditie care sa o instituie. Aceasta conditie fundamentala este «marea origine primordiala» a tot ceea ce exista: Taiji, literal «grinda de sub acoperis». Filosofii chinezi ulteriori au meditat mult asupra acestei origini. Wuji, originea anterioara acesteia, a fost desemnata printr-un cerc, iar Taiji a fost reprezentat printr-un cerc divizat in lumina si intuneric, yin si yang. - Richard Wilhelm
 
A-ti putea pastra bucuria senina a inimii si, in acelasi timp, a fi preocupat in cuget: astfel se poate determina norocul si nenorocul pe pamant si se poate duce la bun sfarsit tot ceea ce este dificil. - Yi Jing, cap. Valoarea prudentei ca invatatura
 
Ideea fundamentala a Cartii Schimbarilor: Cele Opt Trigrame sunt semne ale unor stari de tranzitie, niste imagini care se transforma fara incetare. Atentia nu este orientata asupra lucrurilor in esenta lor – cum a fost indeobste cazul in Occident –, ci asupra miscarilor lor in [procesul de] transformare. Astfel, trigramele nu reprezinta lucrurile, ci tendintele lor de miscare.

 
Se intampla adesea sa fii suspendat intre diferite feluri de bucurii. Atata timp cat nu ai optat pentru un anumit tip de placere, superioara sau inferioara, ramai nelinistit in launtrul tau. Numai cand ti-ai dat limpede seama ca pasiunile aduc suferinta, te poti decide sa renunti la ce este inferior si sa cauti bucuriile superioare. Hotararea odata luata, vei gasi in tine adevarata seninatate si adevaratul repaus, iar impotrivirea launtrica va fi invinsa. - Richard Wilhel

Businessul, instrument pentru schimbare sociala. In dialog cu Dalai Lama
Mesajul-cheie al cartii este unul clar: daca ne dorim intr-adevar sa cream o economie mai sustenabila si o societate bazata pe altruism, ar trebui sa invatam sa ne folosim de noi mentalitati si concepte. - Anders Ferguson, antreprenor, fondator al Veris Wealth Partners New York
 
Aceasta carte reprezinta rezultatul a doua decenii de cercetare si dialog impreuna cu Sanctitatea Sa Dalai Lama si alti lideri din sfera afacerilor, guvernelor, stiintei si educatiei. Autorul Sander Tideman, avocat si bancher, care a pastrat relatia de prietenie cu Dalai Lama timp de peste douazeci de ani, prezinta un cadru de referinta practic pentru a dezvolta un nou gen de leadership: leadershipul social in business, care sa fie capabil sa faca fata nevoilor economice si de mediu intr-o lume aflata intr-o continua spirala a cresterii. In centrul cartii se afla calatoria in care autorul se angajeaza pentru a descoperi scopul comun impartasit de business si societate, care genereaza noi surse de creare a valorii pentru organizatie, clienti si comunitate. Aceasta „tripla valoare“ este atinsa prin imbratisarea unei abordari sustenabile, care sa stea la baza operatiunilor derulate in afaceri, si prin constientizarea faptului ca traim intr-o lume in care totul este interconectat si in care depindem unii de altii. Aceasta carte izvorata din intelepciunea budista, ce emana din invataturile lui Dalai Lama, are puterea de a ne schimba modul de gandire.
 
Sander G. Tideman a devenit expert in dezvoltarea leadershipului si a businessului sustenabil, dupa o cariera incununata de succes in calitate de bancher si de consultant in afaceri. A lucrat cu organizatii din intreaga lume si este director general la Mind & Life Europe, cadru universitar la Catedra de management pentru afaceri si societate de la Rotterdam School of Management, Universitatea Erasmus, si partener cofondator al Flow Foundation si Flow Impact Fund. Dupa prima sa intalnire cu Dalai Lama, din vremea studentiei, s-a imprietenit cu el, iar aceasta prietenie a jucat un rol crucial in formarea gandirii sale. In decursul a peste doua decenii, s-a implicat in organizarea mai multor dialoguri cu Dalai Lama si cu lideri din domeniul afacerilor, din societate si din educatie.

Despre fericire, viata si multe altele - Conversatii cu Rajiv Mehrotra. Editia a II - a
Realizate pe parcursul a douazeci de ani, interviurile care alcatuiesc volumul Dalai Lama: Despre fericire, viata si multe altele. Conversatii cu Rajiv Mehrotra creeaza un profil extrem de interesant al acestui mare lider religios, al problemelor cu care se confrunta intreaga lume de azi, cat si al abordarii budiste a existentei. Dalai Lama ii ofera cititorului raspunsuri de multe ori inedite la intre-bari despre rolul religiei in lumea moderna, starea de iluminare perfecta, suferinta, calea spiritualitatii, karma, reincarnare, nirvana, constiinta, puterea meditatiei si a vizualizarii, arta tibetana a antrenarii mintii si stiinta mintii.

„Oricine vrea sa obtina fericirea si sa evite suferinta. Atunci cand ne amintim ca ceilalti sunt in numar infinit, iar tu esti doar unul singur, indiferent cat de superior esti, ceilalti devin mai valorosi. Si daca ai o oarecare putere de judecata, vei descoperi ca merita sa te sacrifici pentru binele celorlalti.

O singura persoana nu trebuie sa sacrifice un numar infinit de alte persoane pentru binele sau personal.“

Dalai Lama

„Dalai Lama asculta si vorbeste cu oricine. Multi asteapta rabdatori ore, saptamani sau chiar ani pentru cateva momente petrecute impreuna cu el. Abordeaza fiecare conversatie cu rabdare, concentrare si cu un mare respect pentru persoana din fata sa. Fie ca este vorba de nou-venitii din Tibet, care isi risca de multe ori viata pentru a ajunge la Dharamsala doar pentru a-l privi un pic, sau de oameni obisnuiti pe care ii intalneste in calatoriile sale prin toata lumea, fie ca sunt politicieni versati sau jurnalisti cu experienta, tineri calugari sau stagiari agitati, oameni de stiinta sau filozofi, atei sau oameni profund religiosi, un cersetor de pe strada sau un mare om de afaceri — pentru Dalai Lama toti sunt oameni ce isi doresc fericirea si vor sa evite suferinta.“

Rajiv Mehrotra

Cartea bucuriei
Sanctitatea Sa Dalai Lama si Arhiepiscopul Desmond Tutu, ambii laureati ai Premiului Nobel pentru Pace si maestri spirituali ai epocii noastre, au supravietuit mai mult de cincizeci de ani exilului, violentei si opresiunii. In pofida dificultatilor — si datorita lor —, nu au incetat sa cultive optimismul, dragostea si bucuria. In aprilie 2015, Arhiepiscopul l-a vizitat pe Dalai Lama la resedinta sa din Dharamsala, India, pentru a participa la cea de-a optzecea aniversare a Sanctitatii Sale si pentru o saptamana de dialoguri ce aveau sa aprofundeze intalnirea dintre doua mari religii ale lumii, crestinismul si budismul. Evocand momente fericite sau dureroase din lunga lor viata, glumind sau plangand impreuna, impartasindu-si intelepciunea si practicile spirituale, cei doi mari lideri au incercat sa raspunda la o intrebare esentiala pentru ei si pentru intreaga omenire: cum putem sa gasim si sa pastram bucuria atunci cand ne confruntam cu inevitabila suferinta a vietii? Aceasta carte ne ofera ocazia rara de a fi martorii emotionantei lor intalniri, de la prima imbratisare la ultimul ramas-bun.

Sursa suprema a fericirii se gaseste in noi insine. – Dalai Lama

Devenim mai buni atunci cand bunatatea ne este pusa la incercare. – Desmond Tutu

Mintea linistita si senina
Timp de cateva zile, pornind de la lucrarea unuia dintre cei mai mari maestri tibetani, Longchen Rabjam sau Longchenpa, Sfintia Sa Dalai Lama a oferit invataturi generale – insa foarte profunde – despre buddhism si un comentariu presarat cu trimiteri la alte invataturi, cu citate din lucrari de referinta in buddhism si cu exemple si comentarii personale, unele intr-o nota umoristica.

Lucrarea lui Longchen Rabjampa se refera la invataturile despre Dzogchen ale scolii Nyingma, prima scoala din buddhismul tibetan, fondata de catre Guru Padmasambhava. Aceste invataturi sunt considerate unice prin profunzimea si precizia lor.

Datorita eruditiei si intelegerii lui Dalai Lama, precum si calitatilor exceptionale ale lui Longchenpa, aceasta carte este un manual complet pentru orice om care doreste sa inteleaga calea buddhista catre iluminarea perfecta si omniscienta.

Pas cu pas, metodic, pornind de la realitatile simple care ne inconjoara, Dalai Lama traseaza o adevarata harta pentru a ajunge la fericire, la completitudine, la eliberarea de suferinta si la culminarea tuturor calitatilor mintii, incluzand, printr-o logica impecabila, atat motivatia, cat si metodele necesare.

Cartea de fata este organizata in trei parti:

-  o expunere profunda despre viata cotidiana si despre buddhism in general;

-  un comentariu extins la lucrarea lui Longchenpa, documentat cu referinte din alte invataturi si din alte scoli buddhiste, expuse de maestri unanim recunoscuti (Nagarjuna, Asanga, Shantideva, Tsongkhapa, Jikme Lingpa etc.)

-  textul integral al tratatului lui Longchenpa, Gasirea linistii prin meditatia asupra Marii Perfectiuni.

Foarte multe persoane au afirmat ca aceasta este una dintre cele mai profunde invataturi oferite de catre Dalai Lama. Asa cum s-a exprimat Tulku Thondrup Rinpoche, „Toti cei care vor sa fie in pace in natura trezita, nemarginita si sublima a propriei minti – [adica in] starea de Buddha – ar trebui sa citeasca aceasta carte”.

Alin Tocaciu

Referinte

  „Una dintre cele mai bune si mai bogate carti despre practica meditatiei pe care am citit-o vreodata, oferita de Sfintia Sa cu o precizie si o claritate remarcabile si cu o umilinta si o sinceritate uimitoare. Cartea aceasta le are pe toate.”

Jon Kabat-Zinn, autorul cartii Coming to Our Senses

 *

„Este o carte care ne permite, atat cat se poate, sa respiram aerul proaspat al mintii si inimii Sfintiei Sale Dalai Lama. Atat cel care este doar curios cu privire la arta buddhista a fericirii, cat si cel care este experimentat in aceasta practica, se vor bucura de linistea si seninatatea oferite de aceasta carte. O recomand cu caldura.”

Robert A. F. Thurman, Columbia University, autorul cartii Infinite Life

 *

„Stiinta sublima a constiintei din cadrul buddhismului tibetan isi gaseste o exprimare lucida in invataturile despre Mareata Perfectiune. In cartea aceasta, Sfintia Sa Dalai Lama se foloseste de vasta sa eruditie si patrundere pentru a dezvalui atat semnificatia Maretei Perfectiuni, cat si locul avut de aceasta in cadrul buddhismului ca intreg. El clarifica de asemenea interfata dintre buddhism si stiinta moderna, aducand in prim-plan asumptiile materialiste care impiedica studiul stiintific al constiintei. Aceasta carte atat de frumos tradusa este o comoara, avand o inestimabila valoare pentru toti cei interesati in patrunderea secretelor si posibilitatilor mintii.”

B. Alan Wallace, Presedinte al Santa Barbara Institute for Consciousness Studies

si autorul cartii The Attention Revolution: Unlocking the Power of the Focused Mind

 *

„Toti cei care vor sa fie in pace in natura trezita, nemarginita si sublima a propriei minti – [adica in] starea de Buddha – ar trebui sa citeasca aceasta carte.”

Tulku Thondrup Rinpoche

 

Inchipuie-ti toti oamenii. O conversatie cu Sfintia Sa Dalai Lama despre bani, politica si viata asa cum ar putea fi
Despre Al XIV-lea Dalai Lama, Tenzin Gyatso, s-au spus si se cred multe. Dincolo de calitatea Sfintiei Sale de lider spiritual al Tibetului, aflat in exil din 1959, Dalai Lama este o persoana foarte educata, cu un deosebit simt al umorului, cu o minte deschisa complet cautarii de solutii pentru pacea si armonia intregii lumi. Premiul Nobel pentru Pace oferit Sfintiei Sale in 1988 este o recunoastere mondiala in acest sens.


In Imagine All the People (inchipuie-ti toti oamenii…) putem gasi cu usurinta dovezi ale intelepciunii si determinarii cu care Sfintia Sa cauta mereu sa serveasca cauzei pacii mondiale, cauzei pacii interioare a fiecarui individ si a starii de bine pentru toate fiintele, si aceasta nu numai din punct de vedere buddhist. Deschiderea catre stiinta occidentala, dorinta de a invata in orice moment despre orice poate servi scopului sau fundamental, il prezinta pe Sfintia Sa un constant invatator si elev deopotriva.

Temele majore ale conversatiei pe care Fabien Ouaki, un om de afaceri de succes din Franta, le-a ales pentru intalnirea sa cu Dalai Lama, se refera deopotriva la bani, putere, politica, sex si viata de zi cu zi. Formulate intr-un limbaj simplu si accesibil oricui, raspunsurile lui Dalai Lama demonstreaza intelepciunea profunda din care se naste simplitatea unui limbaj universal, ce are drept radacini iubirea si compasiunea.

Fragment din Capitolul 3 –Comunitatea globala

Fabien: Ati putea vorbi putin despre diferenta dintre notiunea crestina de compasiune si cea buddhista?

Dalai Lama: in ceea ce priveste iubirea si compasiunea – cele doua sunt adesea asociate in tibetana – trebuie sa discernem mai multe niveluri. Un nivel este relatia dintre un barbat si o femeie, care adesea implica atractie sexuala si un sentiment de apropiere. Datorita atasamentului sau “lipiciului” adesea asociat cu acest sentiment, tindem sa clasificam acest tip de iubire ca pe o emotie negativa sau conflictuala.

Alt tip de iubire este compasiunea materna, sentimentul mamei de apropiere fata de pruncul sau. O mama nu se simte pasional atasata de copilul sau, nici nu asteapta nimic de la el, caci este profund preocupata de bunastarea copilului si este complet angajata in a face orice este mai bun pentru el/ea. Asta, pentru mine, este adevarata compasiune.
Compasiunea perfecta este iubirea pe care o simti pentru dusmanul tau. Nu implica atasament. Ne dam seama ca aceasta persoana este un dusman, chitit sa ne raneasca, asa ca ne luam toate precautiile necesare, ca o contramasura, in timp ce continuam sa simtim preocupare si compasiune pentru acea persoana. Aceasta este compasiunea pura.

Fabien: inseamna compasiunea si a intelege suferinta altuia ca si cand ar fi a ta?

Dalai Lama: Este, dar haideti sa ramanem concentrati asupra compasiunii intr-un sens general, deocamdata. Vreau sa explic de ce cred eu ca natura fundamentala a fiintelor umane este compasiunea. Cand, ca rezultat al casniciei potrivite, iubirea si compasiunea pure sunt prezente in chiar primul moment, are loc si o conceptie corecta. Altfel, rezultatul este un copil nedorit. Sunt foarte multi copii nedoriti si foarte multe avorturi din cauza ca oamenii au relatii sexuale fara nici un simt al responsabilitatii. Casnicia pura, curata, naturala nu este numai o chestiune de iubire sau dorinta sexuala, ci include, de asemenea, un simt al responsabilitatii, respect mutual si angajament. Cand aceste conditii sunt indeplinite, sunt sanse ca parintii sa aiba grija in mod potrivit de copilul lor. Aceasta este, pentru mine, foarte aproape de compasiunea pura. Nu trebuie sa ne privim partenerul/partenera cu mila, ci cu respect, apreciere si simt al responsabilitatii.

Din momentul conceptiei si pe intreg parcursul sarcinii, mama trebuie sa fie calma si fericita. Cand mama e linistita, copilul se poate dezvolta cum trebuie. Este foarte daunator daca mama e anxioasa, inspaimantata sau in mod constant, furioasa. in primele cateva saptamani de la nastere, principala preocupare a mamei si a bebelusului este alaptatul. Copilul nu este chiar constient de “cine este cine”, dar cand suge, el are incredere totala in mama si lasa totul pe seama ei. Mama, in schimb, e plina de un pur simt al responsabilitatii si e plina de tandrete, ambele ajutand laptele sa curga lin. Daca in aceasta perioada mama dezvolta sentimente de manie sau de ura fata de copil, laptele ei nu va curge cum trebuie. Fara lapte, un copil nu poate supravietui. Aceste lucruri demonstreaza ca supravietuirea noastra in primele zile si saptamani de viata depinde pe de-a-ntregul de iubire si de compasiune.

Imi place sa consider laptele simbolul afectiunii umane. Am fost in stare sa supravietuim, sa ne dezvoltam si sa crestem datorita lui. Oricum, un copil are nevoie de mai mult decat de mancare pentru a ramane in viata. Oamenii de stiinta recunosc astazi cat de important este contactul fizic pentru un nou-nascut. Fie ca vine de la un parinte sau de la altcineva, mangaierea e cruciala pentru dezvoltarea creierului bebelusului. Chiar si intr-un mediu altfel confortabil, fara contactul uman direct, un bebelus nu se va dezvolta armonios. Atingerea tandra este esentiala. Corpul nostru are nevoie de afectiunea celorlalti si o apreciaza.
Este recunoscut azi faptul ca acei copii care traiesc in familii pline de afectiune sunt mai sanatosi si au rezultate mai bune la invatatura decat cei care sunt in situatia opusa. Partea trista este ca oamenii care duc lipsa de afectiune la inceput, mai tarziu, in viata lor vor arata foarte greu iubire si afectiune fata de ceilalti. Sunt adesea reci si insensibili. Se poate spune printr-o simpla observatie ca, atunci cand mintea este linistita, diferitele elemente ale corpului functioneaza in armonie, dar cand suntem, in mod constant, maniosi sau inspaimantati, aceste elemente nu mai functioneaza la fel.
Avem acum dovezi stiintifice pentru ceea ce eu am crezut mereu: primul invatator este mama noastra, sau persoana care a jucat rolul mamei – chiar mai mult decat lama-ul nostru sau invatatorul nostru spiritual. Lama apare mai tarziu ca profesor de compasiune.

Fabien: in unele cazuri nu apare niciodata.
 
Dalai Lama: Si uneori Lama creaza probleme. Dar mama nu creaza niciodata astfel de probleme. Mamele sunt atat de pozitive, au atata bunatate! Desi exista cazuri exceptionale in care mamei nu-i pasa de copil sau moare cand copilul are o varsta frageda. in aceste cazuri, altcineva poate juca rolul mamei. De fapt, daca nimeni nu ar avea grija de noi in zorii vietii, nu am putea supravietui.

Fabien: Chiar credeti ca numai compasiunea singura poate face lumea mai buna?

Dalai Lama: In mod cert. Dati-mi voie sa va spun ce nu e in regula cu lumea. Uitati-va la copii. Sigur ca se mai plang, dar, in general vorbind, nu se ancoreaza atat de tare in sentimente bolnave cum o fac adultii. Majoritatea adultilor au avantajul educatiei asupra copiilor, dar, ce folos de atata educatie, daca ei ascund in spatele unui zambet larg sentimente negative, adanc inradacinate in ei insisi? Copiii nu actioneaza, de obicei, asa. Daca sunt furiosi pe cineva, ei exprima acest lucru, dupa care, s-a terminat. Se pot chiar juca cu persoana respectiva a doua zi. Pentru mine, acesta este modul onest, natural de a actiona, in asemenea situatii, al naturii umane fundamentale.

Pare ca educatia… ma rog, de fapt, nu putem blama educatia occidentala moderna, pentru ca lucrurile au inceput sa se schimbe cu mai multe secole in urma. Cand scolile laice si institutiile academice s-au inmultit si s-au raspandit, Biserica Crestina era inca, puternica si respectata in societate. Ea ii invata pe oameni sa dezvolte o inima buna, un spirit etic, in timp ce intelectul era lasat pe seama institutiilor laice. Odata cu trecerea timpului, aceste doua organizatii s-au despartit din ce in ce mai tare. Influenta bisericii asupra societatii a intrat treptat, in declin. Ca rezultat, nimeni n-a mai avut grija sa-i incurajeze pe oameni in dezvoltarea unei “inimi bune”. Viata de familie a devenit mai putin armonioasa, tot mai multe cupluri ajungand sa divorteze. Nimeni nu a “hranit” o “inima buna”. in acest timp, sistemul educational a dat prioritate anumitor forme de inteligenta si a continuat sa infloreasca. Educatia spirituala si etica a incetat sa insoteasca dezvoltarea inteligentei, in timp ce ura si emotiile negative au ramas la fel de puternice in influenta ca si inainte.
 

Stiinta Mintii. Un Dialog Intre Est si Vest
Cum poate mintea sa observe si sa inteleaga natura mintii?
Cum poate mintea sa se studieze pe sine?

Stiinta Mintii este un proiect bazat pe un dialog consistent si consecvent intre personalitati academice de renume din domeniul stiintelor din Vest si Sfintia Sa Dalai Lama, ca reprezentant al stiintelor din Est. Ceea ce reprezinta azi domeniul cel mai important al cercetarilor stiintifice este natura mintii, functionalitatea si efectele existentei mintii umane ca real motor al tuturor activitatilor omului. Natura legaturii dintre minte si corp este in ziua de azi cercetata dintr-o perspectiva noua, mult mai complexa, dand astfel nastere unor stiinte noi, nascute chiar la granita dintre "bio" si "logos".
Care este relatia subtila dintre minte si corp? Ce pot invata oamenii de stiinta de azi din relatia cu maestrii buddhisti ai gandirii? Este posibil ca prin combinarea viziunii occidentale cu cea orientala sa putem ajunge la o noua intelegere a naturii mintii, a potentialului uman de dezvoltare, a posibilitatilor pentru obtinerea unei sanatati mentale si fizice?

Stiinta Mintii exploreaza aceste subiecte, precum si alte probleme punand bazele unui dialog istoric intre stiinta moderna si buddhism. Pornind de la un simpozion ce a avut loc la Scoala de medicina Harvard, in care Sfintia Sa Dalai Lama si alti ganditori indo-tibetani s-au intalnit cu autoritati de renume din domeniile medicinei, psihiatriei, psihologiei, psihobiologiei, neurobiologiei si educatiei, Stiinta Mintii ofera noi si importante descoperiri in ceea ce priveste perceptia, cognitia si conexiunea minte-corp.

“E important sa intelegem faptul ca, atunci cand vorbim despre minte, ne referim la o retea foarte complexa de evenimente si de stari mentale diferite. Prin intermediul proprietatilor introspective ale mintii, putem observa ce ganduri se afla in mintea noastra la un moment dat, ce obiecte detine mintea noastra, ce intentii avem si asa mai departe. Se poate spune ca aplicati diferite tipuri de factori mentali pentru a va examina mintea.

Atunci cand vorbim despre minte, in contextul gandirii buddhiste, trebuie sa tinem seama ca aceasta nu e perceputa ca o entitate singulara si substantiala, ci drept o retea foarte complexa de evenimente cognitive si mentale intercorelate. S-ar putea afirma chiar ca numarul evenimentelor mentale este egal cu cel al obiectelor exterioare. Cu alte cuvinte, multitudinea evenimentelor mentale si cognitive corespunde unei multitudini egale de obiecte exterioare, care le servesc drept conditie cauzala si fundament fiziologic, precum organele de simt.

Asa cum influenta mostenirii genetice e foarte puternica, la fel si influenta mediului asupra mintii e foarte importanta.”

-Dalai Lama

Editura: HERALD, Curtea Veche, Humanitas, CARTEA DAATH

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!