Impactul perceptiei sociale a profesiei de cadru didactic asupra performantelor sale profesionale

Gheorghe Oana
-20%
25,04 Lei   20,03 Lei
In stoc

Durata de livrare: 24 ore

Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062806347 Ai nevoie de ajutor? 0371.14.94.92
  • Descriere
  • Caracteristici
  • Review-uri (0)
Noua filosofie a sistemului de educatie, conturata in perioada de tranzitie, doreste ca profesorul sa fie un element activ, insa foarte rar acesta este consultat in privinta schimbarilor care ii afecteaza direct activitatea profesionala, si, in acelasi timp este lasat fara putere de decizie. Fara nicio indoiala, cea mai importanta resursa a unei scoli o reprezinta profesorii bine pregatiti din punct de vedere stiintific si psihopedagogic, competenti, implicati, motivati, capabili sa rezolve probleme si sa asigure succesul elevilor cu care lucreaza. Importanta rolului cadrelor didactice este foarte bine surprinsa de filosoful Henry Adams care afirma ca profesorul afecteaza eternitatea; el niciodata nu poate spune unde se opreste influenta sa.

 In ciuda faptului ca profesia didactica este foarte importanta pentru societate, statutul  acesteia este unul scazut, iar interesul proaspetilor absolventi de a alege aceasta profesie este pe masura. La scaderea statutului profesiei de cadru didactic contribuie si instabilitatea din cadrul sistemului de invatamant (dese schimbari la nivelul curriculumului, ale politicilor educationale si chiar a ministrilor), schimbarile de la nivelul socio-economic care au determinat aparitia unor noi roluri ale cadrelor didactice.

Motivele pentru care profesorii aleg aceasta cariera tin mai mult de aspectele emotionale, acestia se simt impliniti deoarece considera ca practica o profesie utila, le place sa lucreze cu copiii si sunt constant pusi in situatia de a invata lucruri noi. Cadrele didactice din intreaga lume opteaza pentru profesia didactica din diferite motive, dar toti simt nevoia de apreciere, autonomie si afiliere de-a lungul carierei lor.

Am ales tema Impactul perceptiei sociale a profesiei de cadru didactic asupra performantelor sale profesionale deoarece studiile recente privind statutul profesorilor si formarea acestora au semnalat scaderea prestigiului social al profesiei didactice. Un alt argument pentru alegerea acestei teme tine de importanta prea putin recunoscuta a rolului profesorului si, implicit, a rolului educatiei in dezvoltarea unei societati. Cadrele didactice au nevoie de formare permanenta tocmai pentru ca exercita o profesie complexa, care nu inseamna doar predarea unei discipline, ci implicare in modelarea personalitatii, relationare socio-afectiva, inseamna asumarea si performarea, atat din punct de vedere stiintific/al domeniului predat, cat si din punct de vedere pedagogic si social.

O societate cu o cultura si civilizatie recunoscute se formeaza si se dezvolta printr-o educatie sanatoasa, iar o educatie de calitate nu poate fi realizata decat de profesori buni, bine pregatiti pentru o astfel de profesie.

Psihanalistul Speranta Farca, 2011 este de parere ca un bun cadru didactic trebuie sa fie matur afectiv (un adult stabil, echilibrat, anticipabil, capabil sa-i asigure pe ceilalti si sa creeze un mediu sanatos in jurul sau), sa fie autentic, empatic, sa aiba capacitatea de a asculta si de a invata de la copil, de a relationa simultan cu oameni diferiti, de a „ispiti” si de a respecta copiii cu care lucreaza. Aceasta este de parere ca este foarte important ca „un om care doreste sa devina profesor sa nu ajunga la catedra inainte de a fi un adult in toata puterea cuvantului, un om matur stabil si echilibrat”, sa fie capabil sa isi controleze emotiile, in special pe cele negative, deoarece are puterea de a construi sau darama stima de sine a unui elev, de a-l face sa se simta valorizat si competent sau, dimpotriva de a-l demotiva.

Lucrarea isi propune sa surprinda trairile, emotiile cadrelor didactice, modul in care acestia isi contureaza imaginea profesionala, atat pe baza perceptiei celorlalti actanti ai mediului scolar (copii, parinti, colegi), precum si importanta atribuita de societate meseriei pe care o desfasoara.

Cercetarea a pornit de la urmatoarele ipoteze generale: Perceptia negativa a societatii despre meseria de cadru didactic poate naste emotii de frustrare, dezamagire, umilire, furie in randul profesorilor. si Perceptia negativa a societatii despre profesia de cadru didactic duce la scaderea stimei de sine a profesorului si afecteaza performantele acestuia in activitatea didactica. Investigatia a fost realizata prin intermediul chestionarelor si interviurilor adresate fiecarei categorii de respondenti in parte (elevi, parinti si cadre didactice), precum si prin intermediul unei analize comparative a modului in care este perceput statutul cadrelor didactice in diferite tari din Europa.

Scopul cercetarii a fost acela de a surprinde trairile, emotiile cadrelor didactice, modul in care acestia isi contureaza imaginea profesionala, atat pe baza perceptiei celorlalti actanti ai mediului scolar (copii, parinti, colegi), cat si a importantei atribuite de societate meseriei pe care o desfasoara. De asemenea, prin aceasta cercetare ne-am propus sa investigam masura in care perceptia societatii despre profesori provoaca o scadere a stimei acestora fata de sine, afectand activitatea didactica, determinandu-i chiar sa se reorienteze profesional. Din aceasta perspectiva am incercat sa surprindem perceptiile cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar, al elevilor si parintilor, precum si opinia publica reprezentata prin reportaje mass-media, incercand astfel, sa conturam o perspectiva de ansamblu asupra problematicii investigate.

 Pentru a aprofunda aceasta tematica am realizat o analiza comparativa intre tari, prin care am evidentiat aspecte care vizau perceptia cadrelor didactice asupra profesiei didactice, formarea initiala si continua a profesorilor, salarizarea, satisfactiile profesionale, criteriile care pot influenta gradul de satisfactie a cadrelor didactice fata de profesia pe care o practica.

An AparițIe: 2017

Editură: UNIVERSITARA

Pagini: 130

Isbn: 978-606-28-0634-7

Editie: Necartonata

Scrie un review


Suport clienti 09.00-18.00

0371.14.94.92 comenzi@multicart.eu
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat in wishlist!