Enciclopedia imaginariilor din Romania. Volumul I. Imaginar literarMetodologic, volumul propune o abordare a literaturii pornind de la teoria imaginarului, creata de filosofi francezi precum Gaston Bachelard, Gilbert Durand sau Jean-Jacques Wunenburger, o teorie mai profunda si mai fertila decit definitiile uneori peiorative date imaginatiei si fanteziei. Spre deosebire de diversele istorii ale literaturii romane, originalitatea volumului consta in structurarea materialului pe baza conceptului de „bazin semantic”, care permite analiza constelatiilor de imagini si simboluri ce traverseaza mai multe epoci, depasind impartirea traditionala pe secole si grupuri de scriitori.
„Enciclopedia imaginariilor din Romania isi propune sa ofere o perspectiva sinoptica asupra mostenirii culturale si a identitatilor spirituale din Romania. Avind in centru conceptul de imaginar cultural si social, proiectul foloseste mai multe metodologii multidisciplinare pentru a pune in evidenta principalele domenii ale reprezentarilor colective romanesti. Conceptele stiintifice directoare sint: cercetarea imaginarului, bazine semantice, cimpuri culturale si lingvistice, constelatii de imagini, identitate fractala. Aceasta imagine panoramica a patrimoniului cultural si spiritual romanesc doreste sa faca posibile aprofundarea si cultivarea identitatilor nationale, locale si de grup, in cadrul interculturalismului european.” (Corin Braga)
Corin Braga (n. 1961) este profesor de literatura comparata la Facultatea de Litere si prorector al Universitatii „Babes‑Bolyai” din Cluj‑Napoca. A publicat volumele de studii si eseuri critice: Nichita Stanescu. Orizontul imaginar (1993), Lucian Blaga. Geneza lumilor imaginare (1998), 10 studii de arhetipologie (1999), Le Paradis interdit au Moyen Age. 1. La quête manquée de l’Eden oriental (2004), La quête manquée de l’Avalon occidentale. Le Paradis interdit au Moyen Age – 2 (2006), De la arhetip la anarhetip (2006), Concepte si metode in cercetarea imaginarului (2007, coord.), Du paradis perdu à l’antiutopie aux XVIe‑XVIIIe siècles (2010), Psihobiografii (2011), Les antiutopies classiques (2012), Pour une morphologie du genre utopique (2018), Archétypologie postmoderne (2019). A publicat, de asemenea, o serie de romane onirice: Noctambulii (1992), Hidra (1996), Oniria. Jurnal de vise (1985‑1995) (1999), Luiza Textoris (2012), Acedia. Jurnal de vise (1998‑2007) (2014).
Enciclopedia imaginariilor din Romania. Volumul II. Patrimoniu si imaginar lingvisticAl doilea volum al Enciclopediei imaginariilor exploreaza patrimoniul si imaginarul lingvistic din Romania. Autorii abordeaza limba romana ca un element esential in definirea identitatii nationale si colective si ca un instrument important de conservare a mostenirii „imateriale”, spirituale, a unei comunitati. Cercetarea imbina inovativ doua perspective asupra limbii, cea patrimoniala si cea a imaginarului lingvistic, cu scopul de a releva etapele fundamentale ale devenirii limbii romane, precum si citeva dintre reprezentarile asupra acesteia.
„Enciclopedia imaginariilor din Romania isi propune sa ofere o perspectiva sinoptica asupra mostenirii culturale si a identitatilor spirituale din Romania. Avind in centru conceptul de imaginar cultural si social, proiectul foloseste mai multe metodologii multidisciplinare pentru a pune in evidenta principalele domenii ale reprezentarilor colective romanesti. Conceptele stiintifice directoare sint: cercetarea imaginarului, bazine semantice, cimpuri culturale si lingvistice, constelatii de imagini, identitate fractala. Aceasta imagine panoramica a patrimoniului cultural si spiritual romanesc doreste sa faca posibile aprofundarea si cultivarea identitatilor nationale, locale si de grup, in cadrul interculturalismului european.” (Corin Braga)
Enciclopedia imaginariilor din Romania. Volumul III: Imaginar istoricVolum coordonat de Sorin Mitu
Coordonator general: Corin Braga
Din acest motiv, el poate fi considerat un subiect central, iar investigarea sa, cartografierea, intelegerea si explicarea mecanismelor care il guverneaza, in timp si in spatiu, reprezinta o sarcina obligatorie a cercetarii stiintifice romanesti din domeniul umanist. Imaginarul istoric ofera un bilant si o sinteza inovatoare ale principalelor reprezentari ale istoriei noastre, de la mitul originilor si tema identitatii nationale pana la mitologiile istoriografice, temele istorice recurente, imaginarul rasial si etnic sau reprezentarile istorice confesionale concurente.
„Enciclopedia imaginariilor din Romania isi propune sa ofere o perspectiva sinoptica asupra mostenirii culturale si a identitatilor spirituale din Romania. Avand in centru conceptul de imaginar cultural si social, proiectul foloseste mai multe metodologii multidisciplinare pentru a pune in evidenta principalele domenii ale reprezentarilor colective romanesti. Conceptele stiintifice directoare sunt: cercetarea imaginarului, bazine semantice, campuri culturale si lingvistice, constelatii de imagini, identitate fractala. Aceasta imagine panoramica a patrimoniului cultural si spiritual romanesc doreste sa faca posibile aprofundarea si cultivarea identitatilor nationale, locale si de grup, in cadrul interculturalismului european.” (Corin Braga)
Enciclopedia imaginariilor din Romania. Volumul IV: Imaginar religiosAl patrulea volum al Enciclopediei imaginariilor are in vedere imaginarul religios al romanilor. Antropologii contemporani privesc religiile drept sisteme autonome si autosuficiente, capabile sa ofere o intelegere functionala si completa asupra lumii, care dau specificul identitar al comunitatilor. Analiza credintelor religioase din Romania, de la cultele Antichitatii la crestinismul cu toate formele si confesiunile sale, nu reprezinta doar o modalitate de conservare a diversitatii culturale, ci si o forma de practica sociala pentru invatarea respectului reciproc si pentru acceptarea diferentei. De asemenea, demersul face posibila nu doar evaluarea patrimoniului religios spiritual, ci si a celui material, constituit din asezaminte, icoane, vitralii, fresce, biblii, manuscrise sau texte imprimate.
„Enciclopedia imaginariilor din Romania isi propune sa ofere o perspectiva sinoptica asupra mostenirii culturale si a identitatilor spirituale din Romania. Avind in centru conceptul de imaginar cultural si social, proiectul foloseste mai multe metodologii multidisciplinare pentru a pune in evidenta principalele domenii ale reprezentarilor colective romanesti. Conceptele stiintifice directoare sint: cercetarea imaginarului, bazine semantice, cimpuri culturale si lingvistice, constelatii de imagini, identitate fractala. Aceasta imagine panoramica a patrimoniului cultural si spiritual romanesc doreste sa faca posibile aprofundarea si cultivarea identitatilor nationale, locale si de grup, in cadrul interculturalismului european.” (Corin Braga)
Enciclopedia imaginariilor din Romania Vol. V.Al cincilea volum al Enciclopediei imaginariilor sintetizeaza imaginarul si patrimoniul artistic al romanilor, sub toate formele sale: pictura si sculptura, arhitectura, muzica, teatru si artele spectacolului, cinematografie si noile media. In arta romaneasca, imaginarul a fost marcat de o cautare permanenta a identitatii, nu neaparat a celei nationale in sens politic, ci mai ales a unei identitati relevante sub aspectul practicilor artistice romanesti in context european. Apelind la mai multe metodologii (genetica, istorica si comparatista), volumul dezvolta o analiza interdisciplinara care implica diverse arte si relatiile lor complexe in construirea imaginariilor artistice romanesti, abordate ca forme fluide de patrimoniu si ca vectori de circumscriere identitara.