Recenzie "Dinți de lapte" de Zoje Stage

Zoje Stage este o scriitoare americană, romanul „Dinți de lapte” fiind cartea de debut a autoarei, publicată în anul 2018. Romanul spune povestea lui Suzette și Alex, un cuplu care trebuie să își dea seama ce este în neregulă cu Hanna, fiica lor de 7 ani, care din motive neștiute nu vorbește.

Suzette suferă încă din copilărie de boala lui Crohn, o afecțiune la nivelul sistemului digestiv care i-a marcat anii adolescenței și care încă îi mai cauzează probleme. Neglijată de propria mamă, Suzette își dorește să fie un adevărat exemplu pentru fiica sa, o mamă așa cum și-ar fi dorit să aibă și, mai cu seamă, o soție bună pentru Alex.

Hana este copilul perfect pentru tatăl său, chiar și atunci când Suzette începe să remarce comportamentul atipic al fetei. Suzette este alături de fiica sa zilnic, refuzul acesteia de a merge la școală fiind încununat de succes ori de câte ori comportamentul ei atrage exmatricularea. Cu un comportament duplicitar, Hanna reușește să ascundă față de Alex latura ei mai puțin perfectă, punând-o astfel pe Suzette într-o poziție dificilă în fața soțului său.

Controalele la diferiți medici dovedesc că Hanna nu are o problemă fizică pentru a justifica muțenia și că această stare este o alegere. Odată cu trecerea timpului, intențiile copilei ies la iveală, aducând remușcări în inima lui Suzette, dar și adevărați fiori de groază.

Acțiunea cărții este prezentată din perspectiva Hannei și din cea a lui Suzette, aflând astfel substraturile acțiunilor fiecăreia. Hanna este geloasă pe dragostea pe care Alex i-o poartă soției sale, Suzette se luptă cu temerile de a da greș în calitate de mamă și soție, jocurile crude ale fiicei sale chinuind-o peste măsură.

Fiecare pagină din această carte ne arată drama unei relații mamă – fiică deficitare, efectele pe care o astfel de relaționare le poate avea asupra adultului încă neîmpăcat cu trecutul, dar și asupra copilului care ajunge să fie un „proiect” sau o șansă de a repara trecutul și de a oferi o altă perspectivă viitorului.

Situația lui Alex nu este mai puțin ușoară. Neînțelegerile dintre Suzette și Hanna se adâncesc cu o viteză amețitoare, iar bărbatul ajunge în vâltoarea luptei dintre cele două, incapabil să aleagă între mărturiile șocante ale soției și drăgălășenia angelică a fiicei sale. Refuzând să accepte problemele de comportament ale fiicei sale, Alex speră la o rezolvare a situației bazându-se pe inteligența Hannei, fetița perfectă care doar nu reușește să se exteriorizeze.

Zoje Stange atinge prin acțiunea cărții „Dinți de lapte” unul dintre cele mai sensibile subiecte: ura dintre copil și părinte. La nici șapte ani, Hanna descoperă modalități ingenioase și pline de cruzime pentru a-și chinui mama, dorința de a o face să dispară din viața ei și a tatălui său fiind clară cititorului, cu mult înainte ca cei doi părinți să își dea seama de șocantele scopuri ale copilei.

Cum se descurcă Suzette cu o boală chinuitoare care îi scade stima de sine și cu o fiică care își dorește să o elimine? Cum poate o mamă să accepte ura fiicei sale de doar câțiva ani? Unde a greșit ca părinte pentru a fi ținta celor mai atroce încercări de a o tortura și de a o răni? Este Hanna un caz pierdut? Va reuși copila să își despartă părinții sau uniunea dintre Suzette și Alex va fi mai puternică decât dorințele egoiste ale fetei? La toate aceste întrebări „Dinți de lapte” oferă răspunsul într-o manieră unică și cu o scriitură clară, degajată și captivantă.

„Dinți de lapte” este o lectură care ne prezintă ascunzișurile celor mai inocente măști și ne arată grozăviile pe care nici nu ni le-am imagina ca fiind posibile altfel. Comportamentul Hannei este șocant, fata începe să vorbească doar cu Suzette și o face sub identitatea lui Marie-Anne Dufosset, ultima vrăjitoare arsă pe rug. Războiul pe care micuța tăcută îl poartă cu mama sa atinge cote alarmante atunci când încercările fetei au ca scop uciderea acesteia, manipularea și prefecătoria fiind două dintre armele preferate ale fetei, Alex fiind prada care ajunge mereu în plasa atent întinsă de către copilă.

„Dinți de lapte” este drama unei familii construite fără a rezolva neliniștile trecutului, în care nesigurața și lipsa empatiei cauzează efecte pe termen lung, cititorul fiind pus în postura de a alege la rândul său personajul căruia să îi ofere compasiunea și susținerea. O vom susține și acuza pe Suzette, ca mai apoi să o înțelegem pe Hanna, întorsătura situației punându-ne mereu în colțul diferit al acestui ring în care mama și fiica se luptă pentru dragostea tatălui, fiecare dintre ele simțind nesiguranța și diminuarea atenției primite de la bărbat, ca urmare a existenței celeilalte.

O lectură captivantă și cutremurătoare, un subiect unic și îndrăzneț împletit cu tâlc și prezentat cititorului dornic să parcurgă povestea unei familii puse în fața celei mai complicate dileme: cum să îți crești copilul pe care ajungi să conștientizezi că îți este imposibil să îl iubești necondiționat?

de Lacramioara Neamtu