Recenzie 1984 de George Orwell - Parere completa

Romanul politic al lui George Orwell, „O mie nouă sute optezi și patru" a devenit un roman controversat mai ales în anul 2020. Deși a fost tipărit, prima dată, în anul 1949, romanul aduce în atenția cititorului elemente pe care le putem identifica chiar și în contemporaneitate. Winston Smith este personajul principal în jurul căruia are loc întreaga acțiune a romanului și prin intermediul căruia se evidențiază puterea regimului totalitarist. „Fratele cel Mare" reprezintă autoritatea supremă care deține controlul asupra tuturor oamenilor. Întreaga activitate din Oceania, spațiul în care se petrece acțiunea romanului, este supravegheată atent de către Fratele cel Mare. Acesta are puterea de a controla gândurile oamenilor și de a pedepsi umanitatea atunci când regulile de gândire sau acțiune sunt încălcate. Relațiile dintre oameni au fost foarte afectate: oamenii au voie să se întâlnească doar cu persoane care fac parte din aceași clasă socială. Mai mult decât atât, din punctul de vedere al comunicării, limba engleză este înlocuită cu „neolimba", cea care devine limba oficială a spațiului Oceania.

Un alt element de noutate pentru acea vreme este tehnologia. Aceasta își face simțită prezența datorită Tele-ecranelor care se regăsesc peste tot. Acestea nu pot fi niciodată oprite, doar volumul lor putând fi modificat. Fratele cel Mare are posibilitatea de a controla oamenii prin intermediul tele-ecranelor. Cu ajutorul acestora, liderul transmite anumite informații către oameni, la o anumită ora fixă (11:00) și în anumite spații cum sunt holurile principale ale fiecărei clădiri importante. Acesta este locul în care fiecare individ trebuie să fie prezent la ora 11, luându-și, în mod obligatoriu, o pauză de lucru, pentru ceea ce se numește ”Cele două minute de ură”.

Deși personajul principal al romanului, Winston, se teme de Partid și de consecințele pe care le-ar putea suporta pentru anumite comportamente, el se riscă totuși și ține un jurnal secret. Mai mult decât atât, acesta reușește să întâlnească cu Julia, fata alături de care va construi o poveste de dragoste. Dar oare care va fi deznodământul celor doi îndrăgostiți? Cum vor reuși să se întâlnească dacă fac parte din clase diferite? Oricât de mult încearcă aceștia să se ascundă, lucrurile sunt descoperite la un moment dat. Romanul te ajută să conștientizezi cât de multe sacrificii ești dispus să faci pentru persoana iubită, mai ales atunci când ești conștient de consecințele nu tocmai plăcute pe care le poți suporta datorită dorințelor tale. Winston s-a sacrificat pentru momentele de plăcere, dar oare noi cât de multe am putea face pentru cel de lângă noi?
Găurile negre de memorie” sunt frecvent aduse în discuție, ele având rolul de a ascunde informațiile controversate care ar putea impacta viața politică actuală. Ministerul Adevărului este cel care are grijă ca „minciunile" sau „informațiile mai puțin adevărate” să fie înlăturate, astfel lumea creată să fie doar cea „reală”, cea acceptată din punct de vedere politic. În Oceania, pe lângă acest Minister, mai putem discuta și despre un Minister al Păcii, care, evident, se ocupă de tot ceea ce are legătură cu războiul. Ministerul Abundenței își propune ca omul să fie privat de o serie de bunuri, vorbind aici de alimente de larg consum, mâncare sau chiar lame pentru bărbierit și șireturi. Ultimul, dar nu cel din urmă, Ministerul Iubirii se ocupă de prezentarea „celor două minute de ură” sau de torturile fizice și psihice la care sunt supuși oamenii. În multe cazuri, datorită abuzurilor la care sunt expuși, oamenii tind să spună „adevăruri imaginare”, ceea ce cred ei că este corect, doar pentru a fi eliberați.

Romanul „O mie nouă sute optzeci și patru" te ajută să vezi lumea altfel. Așa cum era în perioada regimului totalitar. Te ajută să înțelegi cât de importantă este libertatea în viața unui om, dar și să vezi cum fiecare lucru din jurul nostru ne poate controla, chiar dacă suntem sau nu conștienți de acest aspect. Considerăm că tehnologia este un element esențial vieții noastre actuale, dar oare cât de utilă și sigură este ea de fapt? Așa precum în cartea lui Orwell, tehnologia ne controlează de cele mai multe ori preferințele, ne influențează alegerile, astfel că nu noi suntem cei care luăm anumite decizii. După lecturarea acestei cărți au fost multe momente în care chiar m-am întrebat dacă lucrurile sunt așa cum par a fi sau sunt doar ”adevăruri imaginare” pe care suntem forțați să le credem?
Orwell nu a scris o carte ușoară, aș putea spune că a scris o carte chiar dură și prea reală, însă, cu siguranță, cartea te pune pe gânduri, te determină să analizezi mai bine viața pe care o trăiești. Cartea te face să își iei timpul necesar pentru a reflecta la valorile pe care le ai și după care îți ghidezi viața.

de Andreea Vestemean