Recenzie "Acolo unde cântă racii" de Delia Owens

Delia Owens s-a născut în anul 1949, în Carolina de Nord, unde are loc și acțiunea romanului său de debut Acolo unde cântă racii. Relația pe care autoarea a avut-o cu natura încă din anii copilăriei, dar și studiile științifice pe care le-a urmat, au dus la crearea unei opere de o superioritate evidentă, cu o poveste profundă într-un peisaj feeric, atât de real transmis, încât simți cum ai „gustat” din imensitatea lui.

Suferința și singurătatea prin care trece Kya, personajul principal al cărții, sunt înmiresmate și îmblânzite cu descrierile detaliate și explicite ale mlaștinii luxuriante de pe coasta Carolinei de Nord. Acțiunea este atent amplasată în cadrul geografic, detaliile despre plantele și viețuitoarele mlaștinii fiind abundente și savuroase.

Mai mult, autoarea reușește să facă o paralelă între stilul de viață al viețuitoarelor mlaștinii (păsări, insecte, animale) și cel al oamenilor. Kya, singură încă de la vârsta copilăriei în natura sălbatică a mlaștinii, învață despre viață și relații interumane de la vietățile care îi țin companie și de care se atașează. Detaliile inedite despre comportamentul și modul de interacțiune a păsărilor, insectelor sau animalelor stârnesc curiozitatea, amuzamentul și admirația cititorului.

„Acolo unde cântă racii” este o carte despre natură: despre viață și despre evoluție, atât în lumea plantelor și animalelor, cât și în cea umană. Kya trăiește fără a avea contact cu oamenii, micile excepții fiind vizitele în sat pentru aprovizionare și cei doi băieți cu care a reușit să aibă o legătură dincolo de bariera pe care și-a pus-o pentru a păstra sufletul în siguranță.

Alături de Kya trăim abandonul și singurătatea, resemnarea și speranța, teama și nesiguranța. Dezvoltarea fetei se produce treptat, fiecare etapă a vieții sale fiind presărată cu obstacolele și provocările specifice omului, dar cu abordări și rezolvări specifice Kyei. Legătura dintre ea și Tate este intensă, băiatul reprezentând în viața Kyei mai mult decât un prieten și mai mult decât o primă iubire. Dezamăgirea și abandonul o urmează pe Kya și în viața amoroasă, Tate trădându-i încrederea și rănind-o prin lipsa lui de curaj. Părerile de rău? Vor urma din partea amândurora, doar timpul putând să vindece rănile pe care încrederea provenită din iubire le-a provocat.

Considerată sălbatică și needucată, Kya este de netolerat în preajma copiilor albilor din satul învecinat, Săltărețu’ și soția sa fiind singurii care îi oferă suport și ajutor Kyei. Într-o societate în care discriminarea este puternic înrădăcinată în mentalitatea colectivă, până și oameni ca Săltărețu’ trec prin abuzurile „lumii bune”. Dacă în cazul comerciantului nostru motivul discriminării constă în pigmentul pielii, în cazul Kyei singurătatea și locul în care trăiește constituie factorii declanșatori ai disprețului din partea societății.

Abandonată de familie și societate, Kya se refugiază în studiul mlaștinii. Cu ajutorul lui Tate reușește să citească, inclusiv publicații științifice, și își dezvoltă o colecție unică de specimene adunate din mlaștină, talentul la desen completând colecția și oferindu-i complexitatea și detaliile care lipsesc din lumea științifică de dincolo de mlaștină. Această pasiune îi oferă ocazia de a deveni autor publicat, la îndemnul lui Tate și cu ajutorul acestuia reușind să tipărească cărți despre fauna și flora mlaștinii, publicații care o propulsează în atenția cercetătorilor, în special al celor din zonă, cărțile femeii acoperind o lacună în domeniu.

Totuși, noul statut și scăparea de sărăcie nu îi aduc femeii liniștea și fericirea. Relația cu Chase reprezintă o nouă dezamăgire. Promisiunea de căsătorie, amăgirea și falsa siguranță din relația celor doi ar fi putut fi depășite de către Kya, dacă Chase nu ar fi decis să pluseze durerea și umilința tinerei: chiar și căsătorit, dorește ca tânăra să îi aparțină, părerea și dorințele ei necontând. Astfel, din dezamăgire, Chase se transformă într-un pericol pentru traiul Kyei. Violența bărbatului o fac să analizeze și să înțeleagă, măcar mai bine decât până atunci, cum s-a simțit mama ei alături de tatăl său, cât a trebuit să îndure și de ce abandonul familiei a fost o decizie pe care o mamă a trebuit să o ia.

Încă din prolog, aflăm de descoperirea cadavrului lui Chase, în anul 1969, apoi povestea bifurcându-se în două fire narative: cel din 1952, debutând cu plecarea mămicii și având-o pe Kya ca personaj principal și cel din anul 1969, de la descoperirea cadavrului lui Chase până la momentul unirii celor două, în 1970 la procesul Kyei pentru omorârea fostului ei iubit, Chase.

Ancheta și procesul prezintă o nouă variantă de a suferi de pe urma prejudecăților societății și descoperim o nouă Kya, în cea mai îndârjită și introvertită formă a ei, aflată la mâna oamenilor care au respins-o și judecat-o întreaga ei viață. În cel mai greu moment al vieții, atunci când riscă să își petreacă viața în închisoare sau să și-o piardă prin executare ca pedeapsă pentru crimă, Kya rămâne retrasă, bazându-se doar pe sine și așteptând aparent indiferentă ca oamenii să îi stabilească viitorul.

Povestea Kyei este dureroasă, emoționantă, frumoasă și tulburătoare. Atmosfera în care lectura cărții „Acolo unde cântă racii” te învăluie fac ca fiecare pagină să fie ca o gură de aer proaspăt, într-o nostalgică zi de toamnă. Te bucuri, te miri, te relaxazi, ca apoi să ți se strângă inima, să ți se deschidă sufletul și să trăiești alături de Kya. Povestea Kyei conține frânturi din viața fiecăruia dintre noi, iar experiența ei dureroasă este parte din fiecare dintre noi, în concentrații diferite, dar deloc de neglijat.

de Lacramioara Neamtu