Recenzie "Fata cu palton rosu" - 2021

Kate Hamer a fost premiată în 2011 pentru povestirile sale, în anul 2015 publicând romanul de debut „Fata cu palton roșu”. Pentru acesta a fost nominalizată și a câștigat numeroase premii, cartea fiind tradusă în peste 16 limbi.

Cartea prezintă povestea lui Beth, o mamă divorțată care își crește singură fetița de 8 ani. Carmel este o fetiță specială, harul cu care este înzestrată și de care mama sa nu și-a dat seama fiind mobilul acțiunilor care vor aduce suferință mamei, fiicei și a celorlalte rude ale fetei.

Imaginația și comportamentul inedit devin motive de stres pentru Beth atunci când o pierde pe Beth într-un labirint, ieșirea celor două având drept scop relaxarea și trăirea unui moment de răsfăț mamă – fiică. Mereu cu frica de a o pierde (încă de la naștere), Beth ajunge să afle că „uneori cel mai urât gând devine un tren care nu se mai oprește” și își trăiește cel mai urât coșmar atunci când Carmel dispare în timpul Festivalului Poveștilor.

Cartea are două fire narative, cel în care Beth își trăiește durerea și cel în care Carmel își experimentează traiul alături de falsul bunic și soția acestuia. Știind că mama sa a decedat în urma unui nefericit accident de mașină și că tatăl a refuzat să o ia să trăiască alături de el și de noua lui soție, Carmel acceptă viața alături de bărbatul pe care îl crede bunic și care a reușit să îi ofere această falsă plasă de siguranță folosindu-se de faptul că micuța Carmel nu și-a cunoscut niciodată bunicii din partea mamei, Beth nevorbind și neținând legătura cu aceștia.

Povestea este dramatică, suferința unei mame care își pierde copilul fiind atent disecată și analizată, iar dezvoltarea și creșterea lui Carmel într-un mediu nou, mereu pe fugă și responsabilă de bunăstarea noii familii, fiind adusă în fața cititorului prin „ochii” micuței.

Durerea unei mame este nemărginită. Anii petrecuți fără a ști ce s-a întâmplat cu Carmel sunt chinuitori. Analiza repetată a ultimei zile și a ultimelor ore este făcută de către Beth regulat, femeia dorindu-și să afle de ce fiica ei a dispărut de lângă ea și, mai ales, ce s-a întâmplat cu fragila și frumoasa Carmel. Paltonul roșu, obiect vestimentar atât de pe placul lui Carmel, a rămas un simbol al fetei pierdute, în anii căutărilor fără rezultat speranțele lui Beth fiind mereu alimentate de către persoanele care anunțau că au văzut o fetiță în roșu. Cât poate spera o mamă? Cât de mult poate rezista un copil pe mâinile unui necunoscut rău intenționat? Pentru sufletul măcinat de vină și speranță năruită, pantofii roșii pe care intenționa să îi cumpere fiicei sale devin un simbol al supraviețuirii copilei, Beth cumpărându-i și legându-și toate speranțele de simpla lor prezență în magazinul în care îi văzuse cu Carmel, înainte de dispariția acesteia.

Dacă suferința lui Beth este oarecum de intuit pentru orice cititor, durerea simțită de un părinte care nu știe ce s-a întâmplat cu propriul copil fiind pentru oricine un adevărat calvar, experiența trăită de Carmel este partea care surprinde cititorul. La doar 8 ani ajunge în casa „bunicului” pe care nu l-a cunoscut niciodată, curând relația acestora căpătând noi proporții și înțelesuri. Bărbatul și soția acestuia (lui Carmel i s-a spus că bunica a decedat cu puțin timp înainte) trăiesc ca nomanzii alături de cele două fiice ale femeii și își câștigă existența mergând în comunități religioase în care Mercy, așa cum a fost botezată Carmel de către bărbat, face minuni și vindecă oameni în suferință.

Pentru un copil care își caută identitatea, botezul și dorința bărbatului de a o transforma într-o cu totul altă persoană trezește sentimente contradictorii, Carmel neputând renunța la amintirile mamei și ale vieții alături de aceasta.

Scriitura este delicată, emoția și complexitatea trăirilor personajelor fiind transmise cu succes cititorului, lectura fiind savuroasă în ciuda dramei și a suferinței cumplite prezentate.

Beth o așteaptă mereu pe Carmel, căutarea fiicei sale neluând niciodată sfârșit. Va putea Beth să treacă peste vina și pierderea suferită? Va afla Carmel adevărul despre ce consideră a fi noua ei familie? Vor reuși să se reunească mama și fiica dispărută?

„Fata cu palton roșu” este drama oricărui părinte care își pierde copilul și prezintă procesul de maturizare al oricărui copil care este pus în situația de a crește și a evolua singur. Carmel își petrece cinci ani alături de „bunicul” său, dezvoltă sentimente de apartenență și încredere în timp ce își dorește să aibă propria identitate, plecarea soției bunicului său cu cele două fiice lăsând-o singură și abandonată în mâinile bărbatului speculator.

„Fata cu palton roșu” este o lectură frumoasă, emoționantă și captivantă. Fiecare pagină este o filă din viața celor două femei despărțite de soartă, evoluția și vindecarea fiecăreia fiind privită atent și personalizat în funcție de experiența proprie și de cursul lucrurilor. „Fata cu palton roșu” rămâne în mintea și inima cititorului, povestea acesteia sedimentându-se încet în sufletul celui care o descoperă.

de Lacramioara Neamu