Recezie "Femeia din oglindă" de Rebecca James 2021

Femeia din oglindă” este al patrulea volum publicat de Rebecca James, născută în anul 1970 în Sydney, Australia, scriitoare de literatură pentru tineri.

Acțiunea cărții se desfășoară, în cea mai mare parte, la conacul Winterbourne. Această construcție misterioasă, înconjurată de apă și învăluită în aerul rece al Angliei, primește o atenție aparte din partea autoarei, dându-i spațiu, importanță și aproape puteri. Existența conacului Winterbourne este surprinsă în povestea gotică „Femeia din oglindă” timp de aproape 200 de ani, fantasmele trecutului încă fiind vii pe teritoriul său. Poveștile de viață ale personajelor care trec pragul acestui loc, bântuit încă de un trecut prea îndepărtat și dureros pentru a fi scos la iveală, îi dau construcției aerul unei clădiri vii, impunătoare și cu miez întunecat.

Începând cu misterioasa femeie pe care Alice o zărește pe stâncile de lângă Winterbourne, fiecare dintre reprezentantele sexului frumos stabilite la conac au o soartă crudă. Prin intermediul lui Alice întrezărim existența adevăratei proprietare a conacului și, în principal, a contelui de Winterbourne.

Aparițiile stranii, tabloul cu fata care își tot mișca poziția, oglinda care schimbă înfățișarea și comportamentul bizar al celor doi gemeni fermecători nu o sperie pe Alice destul pentru a renunța la postul de guvernantă și a se întoarce la viața ei din Londra. Când cititorul îi descoperă povestea înțelege de ce Alice trăiește cu orice preț o poveste de iubire alături de stăpânul conacului și descoperim motivele care încă îi susțin dorința de a întemeia o familie alături de gemeni și de tatăl lor. Prezența încă vie a predecesoarei ei nu o deranjează, singurătatea și lipsa iubirii făcând-o să se mulțumească cu o dragoste mistuitoare, tenebroasă și periculoasă.

După ce a supraviețuit bombardării Londrei, pentru Alice postul primit la conacul Winterbourne reprezintă un refugiu menit să îi reclădească viața și să o ajute să treacă peste pierderile din trecut.

În paralel, ajungem să înțelegem viața lui Rachel, lupta femeii cu singurătatea și abandonul încă din vârsta copilăriei, precum și îndârjirea cu care a muncit pentru a avea o carieră de succes. O viață dedicată descoperirii originilor culminează în cel mai important moment profesional pentru Rachel. Cum Winterbourne nu poate lăsa pe nimeni să trăiască departe de el, Rachel ajunge să cunoască Winterbourne-ul mai bine decât contele și chiar de către soția sa decedată, Laura.

Cele 3 fire narative sunt frumos îmbinate până la sfârșit, când sunt puse cap la cap și îi relevă cititorului adevărata „putere” de la Winterbourne și motivele care au stat la baza evenimentelor tragice care au avut loc de la decesul Laurei (mama gemenilor și soția contelui de Winterbourne). Suspansul și misterul sunt emanate de fiecare propoziție, de fiecare imagine și de fiecare senzație pe care autoarea le descrie elegant și horror, detaliat și misterios, cu dragoste și cu teamă.

Personajele sunt complexe și foarte bine conturate. Introspecția este prezentă în cazul personajelor feminine importante în roman, majoritatea trăsăturilor personajelor reieșind din interacțiunea pe care o au unele cu altele.

Totuși, „Femeia din oglindă” nu este doar o poveste înfricoșătoare cu acțiunea într-un conac din Anglia. Această carte este despre iubire, despre trădare, despre familie și proprietate, despre moștenire și înlănțuirea cu trecutul, despre detașare, înfruntare a trecutului și adevăr. E despre trăirea propriului destin, despre eliberarea de trecut și despre asumarea propriei identități. „Femeia din oglindă” are multiple substraturi și diverse subiecte pe care le tratează într-o manieră artistică, transformându-le într-o lectură captivantă, de nelăsat din mână.

Oglinda este un element important al poveștii, accentuând latura horror a cărții, femeia din oglindă fiind catalizatorul întregii drame. Puterile acestui obiect sunt de domeniul misticului și ale fantasticului, concurând, poate, doar cu prezența femeii decedate care parcă are puteri asupra gemenilor.

Locatarilor conacului Winterbourne mintea le joacă des feste. Și asta, datorită femeii din oglindă, a adevăratei proprietare a conacului, femeia care cu aproape 200 de ani în urmă și-a pierdut averea și dragostea și a experimentat durerea pierderii și a trădării. Cele 3 femei, din cele trei spații temporare au în comun în afara conacului Winterbourne și experimentarea pierderii persoanei iubite. Fiecare dintre ele a trăit, personalizat, sentimentul de disperare și de singurătate. Pentru ultimele două, Winterbourne putea reprezenta regăsirea și trecerea peste durere și traumă. Din păcate, Winterbourne nu vindecă, ci așteaptă să fie vindecat.

O poveste despre durere și resentimente, pigmentată cu speranța iubirii și pusă în lumina trădării. O împletire de senzații și experiențe variate, provenind din povești de iubire obsesivă, cu elemente gotice ce mențin suspansul pe toată durata lecturii.

„Femeia din oglindă” este o carte în care orice cititor ar putea găsi ceva pe plac. Este atât de complexă, încât s-ar potrivi multor gusturi.

Fiecare eveniment marcant, fiecare detaliu de groază și fiecare sentiment sau trăire a oricărui personaj sunt resimțite de către cititor ca fiind trăite și experimentate pe propria piele. „Femeia din oglindă” este o carte ce îți dă fiori și care te sperie doar la gândul că ai putea să te oprești din citit înainte să-i descoperi toate secretele.

de Lăcrămioara Neamțu