Recenzie "Oamenii fericiți citesc și beau cafea" 2021

Agnès Martin-Page (născută în anul 1979) a devenit populară ca romancieră de origine franceză în urma distribuirii în rețeaua Kindle (în anul 2012) a cărții „Oamenii fericiți citesc și beau cafea”.

Oamenii fericiți citesc și beau cafea” este o lectură scurtă dar intensă. În cele 170 de pagini, autoarea a reușit să înglobeze viața unei femei din momentul în care moartea îi distruge familia și viața. În urma unui accident, Diane rămâne singură, soțul și fiica sa decedând. Pierderea lui Colin și al Clarei sunt punctul culminant al stării de depresie pe care Diane o trăiește mai bine de un an.

La împlinirea unui an de la accidentul care a curmat viața familiei lui Diane, femeia încă nu a renunțat la izolarea în care s-a afundat odată cu pierderea lui Colin și a Clarei. Cafeneaua literară pe care Clara și Felix o administrează în Paris are numele de „Oamenii fericiți citesc și beau cafea”, activitatea pe care Diane o desfășura în cadrul ei fiind uitată de către femeie din momentul care i-a transformat viața într-o constantă suferință.

Durerea i-a pătruns în suflet atât de adânc, încât i-a încețoșat mintea. Amarul pierderii devenea mai dulce cu cât era mai agonizant, Diane refuzând realitatea și izolându-se într-atât încât, nu a participat nici la înmormântarea familiei ei. Cu interdicția de a-și mai trăi viața, Diane reușește să rămână în letargie un an, până când Felix devine hotărât să o trezească la viață și să o facă să revină la cafenea.

Felix a reușit să o constrângă să facă o schimbare, însă femeia a găsit o cale de a-și continua durerea departe de ochii celor care încearcă să o consoleze și să o „trezească la viață”. Mutarea din Paris pe tărâm irlandez este visul pe care nu l-a lăsat pe soțul său să și-l îndeplinească, dar de care se folosește acum pentru a-l putea plânge în continuare.

Oricât ne-am feri, nu putem fugi de destin. A ales la întâmplare localitatea în care se refugiază, iar destinul o forțează să privească în ochi viitorul și să dea voie iubirii să reapară în sufletul său.

Edward, vecinul cu care Diane intră într-un conflict al iubirii, este persoana care fără a vrea și fără a fi vrută intră în viața femeii singuratice, o surescitează și o face să iasă din carapacea în care se ascunsese.
Oamenii fericiți citesc și beau cafea” nu este doar despre drama unei femei. Cartea conține o lecție de viață, orice cititor regăsindu-se în transparentul suflet al protagonistei. Introspecția și procesele psihice pe care le putem observa în evoluția lui Diane sunt lecții de psihologie, un bonus după toate învățăturile despre viață pe care le descoperim de-a lungul lecturii.

Toată interacțiunea dintre Diane și Edward se îndreaptă către un punct exploziv. Cât vor putea să își vorbească din durere, să își cauzeze suferință propriei persoane și unul altuia? Din fericire beneficiază de puțin ajutor și reușesc să schimbe dinamica relației lor. Dar le va aduce asta fericirea?
Va putea trece Diane peste pierderea suferită și se va putea ridica din starea de neputință în care s-a lăsat pradă? Cum poate un suflet să digere pierderea celor mai dragi persoane?

Cât de tragic poate fi momentul în care soțul și copilul părăsesc această lume împreună? Cât de sfărâmată poate fi inima unei mame, inima unei soții care suferă această dublă pierdere? Aceste experiențe sunt trăite de Diane, acest coșmar este realitatea ei, noua ei viață.

În toată durerea și delăsarea lui Diane, femeia are momente în care întrezărește plăcerea de a suferi, de a se lăsa pradă zbuciumului și măcinării sufletești. Ca să treci peste durerea pierderii unei persoane dragi, trebuie în primul rând să accepți dispariția acesteia din viața ta, ca mai apoi să renunți să trăiești din durere, să îți dai voie să trăiești din nou.

Oamenii fericiți citesc cărți și beau cafea” ne evidențiază și necesitatea verbalizării evenimentului care declanșează depresia. În cazul lui Diane, momentul pierderii verighetei, simbolul material al iubirii dintre ea și soțul său, o forțează să recunoască, să verbalizeze și să exteriorizeze situația prin care trece, nemaiputând astfel să nege realitatea.

Cele două momente evidențiate prin interesul lui Diane față de cafeneaua „Oamenii fericiți citesc și beau cafea” transmit cititorului legătura dintre fericire și obiceiurile bune, precum cititul. O cafea savurată alături de o lectură bună, precum această carte, aduc relaxare cititorului și contribuie la scăderea stresului. Cu alte cuvinte, o carte cu efecte terapeutice și o lectură savuroasă!

de Lăcramioara Neamțu